Porozumienie administracyjne stanowi czynność dwustronną lub wielostronną z zakresu prawa administracyjnego .Dokonywane jest przez podmioty wykonujące administracje publiczną , dążące do zgodnych oświadczeń woli. Najważniejsza cechą porozumienia jest to aby jedna ze stron była jednostka realizującą funkcję administracji publicznej . Istotą jest tutaj wspólne wykonanie zadań lub przekazanie zadań z jednego podmiotu na drugi .
Rozróżniamy następujące rodzaje porozumień :
– porozumienia międzygminne
– porozumienia powiatów
-porozumienia komunalne
-porozumienia o wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. zostały wprowadzone porozumienia jako forma współdziałania administracji publicznej , dodatkową regulacją jest również ustawa z 22 marca 1990 r. o terenowych organach administracji rządowej.
Prawny charakter porozumienia potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 1994r. zgodnie z którym porozumienia zawarte w ustawie o samorządzie gminnym nie kwalifikują się do umów cywilnoprawnych , ponieważ są to formy publicznoprawne. W przypadku umów cywilnoprawnych mogą być przekazywane zadania prywatnoprawne ale nie zadania publicznoprawne, których przekazanie może jedynie nastąpić na podstawie porozumienia komunalnego . Przedmiotem porozumienia jest nie tylko przekazanie zadań ale również kompetencji do ich wykonania , ma to za zadanie ustalić właściwość miejscową i rzeczową organów administracji publicznej przy wykonaniu zadań . Sporną kwestią w porozumieniach jest fakt że w drodze zawierania porozumienia nie można przenieść kompetencji dotyczących wydawania aktów prawa miejscowego , wyjątkiem mogą być indywidualne akty administracyjne. Dodatkowo nie można przekazać kompetencji organu odwoławczego ponieważ każde porozumienie nie tworzy nowych zadań publicznych tylko zmienia ich sposób realizacji. Stronami porozumienia z reguły są jednostki samorządu terytorialnego w myśl ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim oraz ograny administracji rządowej . Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 grudnia 1995 r. przedstawia cechy porozumień , oraz określa strony jako równorzędne i niezależne podmioty niepowiązane organizacyjnie bez wywierania skutków pozycji dominującej.
Podstawowe cechy porozumienia to :
– rozmowy i negocjacje pomiędzy stronami
– podjęcie uchwał przez właściwe organy stanowiące stron
– zawierania porozumień przez właściwe organy wykonawcze stron
– publikacja porozumień.
Treść porozumienia ma charakter ustrojowy , oznacza że nie stosuję się konkretnie podstawy prawnej do podejmowania przez strony działań . W myśl art. 13 pkt6 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych publikacja porozumień ma znaczenie informacyjne , gwarancyjne zapewniające bezpieczny obrót prawny . Zawarcie porozumień wymaga uprzedniej uchwały organów stanowiących o wyrażeniu zgody na Zawracie porozumienia i jego ogłoszenia. Porozumienia administracyjne stanowią prawna formę działania administracji podejmowaną w różnych zakresie , trybie , powiązane z czynnościami wywierającymi skutek prawny lub czynnościami materialno – technicznymi.