Tag: decyzja administracyjna
Artykuły
-
25/08/2014
Decyzja jako dokument elektroniczny
Decyzja administracyjna stanowi jednostronne wyrażenie woli organu administracyjnego skierowanego do określonego adresata wywołując przy tym określone skutki prawne . Rozstrzygnięcie sprawy określa daną sytuację co do jej istoty w całości lub w części. Tradycyjne metoda wydania decyzji zostanie zastąpione formą elektroniczną stanowiącą dokument elektroniczny. więcej >>
-
-
04/01/2013
Nieważność decyzji administracyjnej
Bywa, że decyzja administracyjna obarczona jest wadą tak istotną, że zachodzi konieczność uznania jej za nieważną. Może to nastąpić tylko w przypadku zaktualizowania się pewnych szczególnych, enumeratywnie wyliczonych przesłanek. Decyzja nieważna, dotknięta wadami wyliczonymi w przepisie art. 156 § 1 k.p.a., mimo tych wad jest aktem administracyjnym, funkcjonującym w obrocie prawnym do czasu, aż zostanie z tego obrotu wyeliminowana na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego. więcej >>
-
13/12/2011
Treść decyzji administracyjnej na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego- elementy obligatoryjne.
Artykuł 107 ustawy z dnia14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) (zwany dalej: KPA) wskazuje elementy, które powinny znaleźć się w każdej decyzji administracyjnej. Nie wypełnienie tego wymogu niesie różne skutki w zależności od tego, jaki element został pominięty. więcej >>
-
21/11/2011
Podmioty uprawnione i nieuprawnione do uzyskania pozwolenia na broń
Pozwolenie na broń, a także karta rejestracyjna broni palnej pozbawionej cech użytkowych oraz karta rejestracyjna broni pneumatycznej stanowią uprawnienie do posiadania określonych rodzajów broni. Jednakże w przypadku gdy po stronie wnioskodawcy brak jest przesłanek negatywnych wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999r. o broni i amunicji, nie oznacza to, iż właściwy organ musi wydać pozwolenie na broń, ponieważ dopiero stwierdzenie przez organ, że okoliczności faktyczne, na które powołuje się dana osoba uzasadniają jego wydanie, stanowi podstawę do podjęcia pozytywnej decyzji w tym przedmiocie. więcej >>
-
18/11/2011
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu
Często w powszechnym języku używamy sformułowania, że ktoś ma koncesje na alkohol. Jednak na gruncie prawa nie jest to stwierdzenie poprawne i może wprowadzić w błąd. Bowiem sprzedaż alkoholu wymaga zezwolenia. Jest to pojęcie zgoła inne niż pojęcie koncesji. Artykuł ma na celu przybliżyć kwestię cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. więcej >>
-
14/11/2011
Wywłaszczenie nieruchomości pod inwestycje EURO 2012
Przygotowanie finału Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO w 2012 roku w Polsce i na Ukrainie wymaga, ze względu na jego nadzwyczajny charakter, szczególnej dbałości w godzeniu interesów powszechnego z prywatnym. Temu zadaniu próbował sprostać ustawodawca w tzw. specustawie EURO2012. więcej >>
-
31/10/2011
Odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości
Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem. Tę konstytucyjną zasadę w odniesieniu do wywłaszczania nieruchomości rozwija ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 Nr 115 poz. 741, ze zm.) więcej >>
-
31/10/2011
Jakie uprawnienia strony wynikają z zasady jawności postępowania administracyjnego?
Regulacje zawarte w artykułach 73 i 74 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (zwany dalej: KPA) ustanawiają zasadę jawności i udziału strony w postępowaniu prowadzonym przez organ administracyjny. Uprawnienia strony wypływające z powyższej zasady nie mają charakteru bezwzględnego. Ustawa wskazuje w jakich okolicznościach strona postępowania ma ograniczony dostęp do akt sprawy. więcej >>
-
27/10/2011
Wywłaszczenie nieruchomości. Postępowanie wywłaszczeniowe
Wywłaszczenie jest instytucją wyjątkową, a zarazem niezbędną dla państwa do prawidłowego wypełniania swoich funkcji. W demokratycznym państwie prawa każdy władczy dotyk, zwłaszcza w tak czuły punkt podmiotu jak indywidualne prawo własności, nie może następować bez dostatecznych gwarancji procesowych. więcej >>
-
20/10/2011
Pozwolenie na broń a Europejska Karta Broni Palnej
Bronią palną, w rozumieniu ustawy z 21 maja 1999r. o broni i amunicji, jest każda przenośna broń lufowa, która miota, jest przeznaczona do miotania lub może być przystosowana do miotania jednego lub większej liczby pocisków lub substancji w wyniku działania materiału miotającego. więcej >>
-
08/09/2011
Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w ogólności cz. 2
W pierwszej części artykułu Autor opisał zawartość wniosku o pozwolenie na budowę oraz kto i gdzie może taki wniosek wnieść. W drugiej części artykułu wskazane będzie jak wygląda procedura uzyskania decyzji umożliwiającej wybudowanie obiektu oraz co robi właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej przed wydanie właściwej decyzji. więcej >>
-
07/07/2011
Wymeldowanie
Na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych każda osoba, która przebywa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana wykonać obowiązek meldunkowy. Wymeldowanie stanowi jeden z wariantów w/w obowiązku. więcej >>
-
12/11/2010
Nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego a wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Artykuł 52 § 1 ab initio Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiąc, iż skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, w jasny sposób rozstrzyga jaka zależność istnieje pomiędzy zażaleniem, odwołaniem i wnioskiem o ponowne rozpatrzenia sprawy (art. 52 § 2 p.p.s.a.) a zaskarżeniem danego aktu. Kwestią otwartą, biorąc pod uwagę jego brzmienie pozostaje zaś relacja pomiędzy wdrożeniem trybów nadzwyczajnych uregulowanych w Ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego a dopuszczalnością skargi. więcej >>
-
12/11/2010
Formalne wymagania wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Ustawodawca przyznając danemu podmiotowi legitymację do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego według warunków jej dopuszczalności, obarcza go jednocześnie obowiązkiem spełnienia określonych wymagań. Do wymagań formalnych skargi, potrzebnych do jej skutecznego złożenia zalicza się wymagania dotyczące: 1) treści i formy skargi; 2) terminu do wniesienia skargi; 3) trybu wniesienia skargi; 4) uiszczenia odpowiedniego wpisu do skargi. więcej >>
-
29/10/2010
Glosa aprobująca do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 października 2009 r. sygn. akt I OSK 91/09
Z wyroku NSA wypływa przełomowa teza pozwalająca uznać za stronę postępowania podziałowego także właściciela działek sąsiadujących z nieruchomością będącą przedmiotem postępowania. więcej >>
-
24/10/2010
Kiedy trzeba uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę
W toku wykonywania robót budowlanych może zajść potrzeba odstąpienia od treści pozwolenia na budowę. Wówczas w określonych wypadkach na inwestorze ciąży obowiązek uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. Przepisy ustawy – Prawo budowlane (Pr. bud.) określają kryteria uzyskania takiej decyzji oraz skutki prawne samowolnego odstąpienia przez inwestora od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę. więcej >>
-
20/10/2010
Wniosek o wydanie zezwolenia na wycięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości przeznaczonej na cele działalności gospodarczej
Mogłoby się wydawać, że prawo prywatne osiągnęło już taki poziom, iż fakt władania nieruchomością jest jedynym obok norm dobrosąsiedzkich warunkiem ku dopuszczalności dokonywania zmian w jej obrębie. Takie stwierdzenie, choć wielu przychodzące z łatwością, nie jest nawet w najmniejszym stopniu prawdziwe. Wynika to między innymi z istnienia wielu istotnych ograniczeń wprowadzonych różnorodnymi instytucjami prawa publicznego. Ograniczenia te dotyczą między innymi prawa budowlanego oraz istotnej z punktu widzenia niniejszego artykułu, kwestii wycinki drzew i krzewów. więcej >>
-
15/10/2010
Odwołanie od decyzji, czyli co zrobić, gdy nie zgadzamy się urzędnikiem
Odwołanie może uchronić nas przed skutkami błędnej decyzji urzędników. Kto je rozpatruje, ile mamy czasu na jego złożenie i co w efekcie możemy uzyskać? więcej >>
-
13/10/2010
Zakaz reformationis in peius w postępowaniu administracyjnym przed organem II instancji
Zgodnie z art. 15 k.p.a., w swojej treści potwierdzającym regułę naczelną zawartą w art. 78 Konstytucji RP, postępowanie przed organami administracyjnymi co do zasady jest dwuinstancyjne. Oznacza to, że dana sprawa administracyjna może zostać dwukrotnie rozpoznana i rozstrzygnięta - początkowo w I instancji, a później, z woli podmiotu odwołującego się, w II instancji. Aby wola tego podmiotu nie była zachwiana wątpliwościami co do opłacalności odwołania, ustawodawca w art. 139 k.p.a. wprowadził instytucję zakazu reformationis in peius (zakazu orzekania na niekorzyść), która stanowi jedną z podstawowych zasad, rządzących postępowaniem w II instancji. więcej >>
-
12/10/2010
Środki odwoławcze – gdy kwestionujemy rozstrzygnięcia urzędnika
Odwołanie, wniosek o wznowienie postępowania i zażalenie to narzędzie, które możemy wykorzystać do kwestionowania niekorzystnego dla nas rozstrzygnięcia organu administracji. więcej >>