Tag: postępowanie administracyjne
Artykuły
-
04/12/2015
Wierzyciel
Wierzycielem w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym jest podmiot uprawniony do żądania wykonania obowiązku lub zabezpieczenia go w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym. więcej >>
-
-
17/03/2014
Postanowienie w postępowaniu administracyjnym
Postanowienie wydane w postępowaniu administracyjnym stanowi indywidualne, władcze i jednostronne rozstrzygnięcie dotyczące określonego przedmiotu i konkretnego podmiotu. Jest to akt administracyjny dotyczący kwestii wynikających w toku postępowania i nierozstrzygający sprawy co do istoty. więcej >>
-
13/03/2014
Udostępnianie akt w postępowaniu administracyjnym
Przewidziane w art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego prawo strony do wglądu w akta sprawy, a także sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów, stanowi urzeczywistnienie gwarancji dostępu strony do akt sprawy, określonej w art. 51 ust. 3 Konstytucji RP. W szerszym zaś zakresie realizuje ideę państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. więcej >>
-
22/11/2013
Ugoda administracyjna jako prawna forma działania administracji
Obok powszechnie stosowanych władczych aktów administracyjnych, wydawanych najczęściej w formie decyzji, kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale 8 działu II przewidział instytucję ugody administracyjnej, jako realizację zasady przekonywania- jednej z ważniejszych funkcji postępowania administracyjnego. Ugoda daje szansę stronom postępowania na wykazanie aktywności w celu polubownego rozwiązania sporu. więcej >>
-
21/10/2013
Instytucja wyłączenia pracownika organu w postępowaniu administracyjnym
Kodeks postępowania administracyjnego wyróżnia instytucje wyłączenia: organu administracji publicznej, pracownika organu administracji publicznej i członka organu kolegialnego. Wyłączenie jest instytucją procesową wyznaczającą zdolność prawną organu administracji publicznej. Wyłączenie pracownika organu ma na celu zapewnienie obiektywizmu , rzetelności i bezstronności podmiotu rozpatrującego sprawę administracyjną. więcej >>
-
13/06/2013
Doręczenia w postępowaniu administracyjnym
Tematyka doręczeń jest niezwykle ważnym zagadnieniem dla stron postępowania administracyjnego, ze względu na fakt, iż skuteczność wielu czynności procesowych uzależniona jest od tego, czy doręczenie zostało dokonane w sposób prawidłowy. więcej >>
-
07/11/2012
Koszty postępowania administracyjnego obciążające stronę
Każde postępowanie toczące się w oparciu o przepisy prawne, w celu rozstrzygnięcia danej sprawy indywidualnej, związane jest z powstaniem mniejszych lub większych kosztów. Taki stan rzecz ma rzecz jasna także miejsce w przypadku postępowania administracyjnego. Warto jest jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ze względu na specyfikę procedury administracyjnej, w dosyć szczególny sposób została uregulowana kwestia ponoszenia przedmiotowych kosztów przez podmioty postępowania. więcej >>
-
10/05/2012
Dostęp do informacji publicznej
W związku z zapisami ustawy z dnia 6 września 2001 r., o dostępie do informacji publicznej ( Dz.U. z 2001 r., nr 112, poz. 1198 z późn. zm. ), organy władzy publicznej, na wniosek udzielają informacji publicznej. więcej >>
-
13/04/2012
Kiedy stronie przysługuje odwołanie od decyzji organu administracyjnego?
Zgodnie z artykułem 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) kodeks postępowania administracyjnego (zwany dalej: KPA) strona ma prawo odwołać się od decyzji organu I instancji. Strona, aby skorzystać z przedmiotowego uprawnienia musi dopełnić określonych wymagań formalnoprawnych. więcej >>
-
23/03/2012
Wznowienie postępowania administracyjnego
Wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego jest jedynym ze środków przewidzianym w celu wzruszenia prawomocnego orzeczenia sądu. Przesłanki jego dochodzenia, wymagane terminy i rozstrzygnięcia zawiera ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. więcej >>
-
21/03/2012
Skarga kasacyjna w postępowaniu administracyjnym
Podobnie jak w postępowaniu cywilnym, w administracyjnym toku instancji od orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego z siedzibą w Warszawie. Przesłanki jej złożenia, rodzaje rozstrzygnięć, a także kwestie proceduralne normuje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 roku- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. więcej >>
-
19/03/2012
Wniosek o przywrócenie terminu
Instytucja przywrócenia terminu zawarta w art. 58 k.p.a. stwarza możliwość skutecznego dokonania czynności procesowej przez stronę w sytuacji, gdy upłynął już termin do jej podjęcia. więcej >>
-
13/03/2012
Ile czasu ma urzędnik na załatwienie sprawy w postępowaniu administracyjnym?
Kodeks Postępowania Administracyjnego (zwany dalej: KPA) wskazuje trzy rodzaje terminów, w jakich należy załatwić określoną sprawę. W zależności od problemu jakim zajmuje się organ wyznaczony jest termin niezwłocznego załatwienia sprawy, termin jednego miesiąca bądź dwóch miesięcy. więcej >>
-
12/03/2012
Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej
W celu realizacji zasady prawdy obiektywnej - jednej z podstawowych zasad postępowania administracyjnego, kodeks postępowania administracyjnego wprowadza instytucję wyłączenia pracownika organu administracji od udziału w sprawie. więcej >>
-
06/02/2012
Wznowienie postępowania administracyjnego.
Wznowienie postępowania administracyjnego to jedno z postępowań nadzwyczajnych określonych w kodeksie postępowania administracyjnego. Dotyczy on możliwości przeprowadzenia ponownie postępowania prawomocnie już zakończonego, które było dotknięte wadą prawną. Zatem, istotą wznowienia postępowania jest ponowne rozpatrzenie sprawy administracyjnej, w stosunku do której, wydano już ostateczną decyzję więcej >>
-
17/01/2012
Czym jest postanowienie organu administracyjnego?
Postanowienie w przeciwieństwie do decyzji administracyjnej nie rozstrzyga przedmiotu postępowania administracyjnego, co do istoty, ma charakter proceduralny, nie materialno prawny. Organ wykorzystuje ten akt jednostronny do rozwiązywania problemów incydentalnych, powstałych w trakcie postępowania. Rozwiązanie tych kwestii jest niezbędne do wydania decyzji, ale niema bezpośredniego na nią wpływu. więcej >>
-
17/01/2012
Koszty egzekucyjne w postępowaniu administracyjnym
Z egzekucją przeprowadzaną podczas postępowania administracyjnego wiążą się określone dodatkowe opłaty, które uiścić powinien co do zasady zobowiązany. Szczegółową specyfikację kosztów, a także zasady ich uiszczania zawiera ustawa z dnia 17 czerwca 1996 r. Postępowanie egzekucyjne w administracji. więcej >>
-
30/12/2011
Odbiór pism przez pełnomocnika
Doręczenie jest czynnością procesową organu administracji publicznej, z którą przepisy kodeksu postępowania administracyjnego wiążą określone skutki prawne. więcej >>
-
29/12/2011
Zawieszenie postępowania administracyjnego
W toku postępowania administracyjnego może dojść do sytuacji, gdy musi zostać ono przerwane z powodów od stron niezależnych, lub to właśnie strony wyrażają wolę wstrzymania toczącej się procedury. Takie wypadki nazywane są zawieszeniem postępowania i unormowane w art. 97- 103 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. więcej >>
-
27/12/2011
Ugoda w postępowaniu administracyjnym
W toku postępowania administracyjnego dopuszczalne jest zawarcie ugody, regulowanej przepisami artykułów 114-122 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Jest to alternatywna forma załatwienia sprawy administracyjnej, zmierzająca do zaoszczędzenia czasu i środków zarówno stron postępowania jak i organów administracji publicznej. więcej >>
-
08/12/2011
Wywłaszczenie nieruchomości. Kiedy przysługuje zwrot wywłaszczonej nieruchomości?
Wywłaszczenie następuje na konkretny cel publiczny i za odszkodowaniem. W razie zmiany celu lub gdy nieruchomość stanie się zbędna dla jego dokonania, poprzedniemu właścicielowi przysługuje roszczenie o zwrot nieruchomości. Musi jednak oddać wartość odszkodowania za wywłaszczenie. więcej >>
-
07/12/2011
Dowody w postępowaniu administracyjnym
Kwestia dowodów jest równie istotna w postępowaniu karnym, cywilnym, co administracyjnym, zmierzającym do wydania decyzji przez organ. Zagadnienia dotyczące dowodów zostały uregulowane w artykułach 75-88a Kodeksu Postępowania Administracyjnego, a doprecyzowane przez poglądy doktryny i orzecznictwo. Postępowanie dowodowe rządzi się określonymi regułami, determinującymi konkretne przedsięwzięcia organu administracji publicznej. więcej >>
-
29/11/2011
Postępowanie w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Zasady postępowania w sprawach dotyczących pomocy państwa spełniającej przesłanki określone w pierwotnym prawie europejskim, określane mianem pomocy publicznej, reguluje krajowa ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. więcej >>
-
28/11/2011
Rzecznik Praw Pacjenta jako instytucja ochrony uprawnień gwarantowanych ustawowo
Ustawą z dnia 6 listopada 2008 roku uregulowane zostały nie tylko prawa przysługujące pacjentowi, ale też instrument ich egzekwowania – Rzecznik Praw Pacjenta. Przepisy określają równocześnie tryb postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i ewentualne kary pieniężne, których stosowanie pozostaje w gestii Rzecznika. więcej >>
-
18/11/2011
Pomoc de minimis z tytułu jednorazowej amortyzacji środka trwałego
Pomoc de minimis zalicza się do kategorii pomocy publicznej. Jej podstawowe założenie stanowi fakt, iż pomoc ta jest wsparciem o niewielkich rozmiarach, które nie powodują zakłóceń konkurencji na rynku. Jest to zgodne z zasadą prawa rzymskiego „de minimis non curat lex”, co tłumaczy się jako „prawo nie troszczy się o szczegóły”. więcej >>
-
18/11/2011
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu
Często w powszechnym języku używamy sformułowania, że ktoś ma koncesje na alkohol. Jednak na gruncie prawa nie jest to stwierdzenie poprawne i może wprowadzić w błąd. Bowiem sprzedaż alkoholu wymaga zezwolenia. Jest to pojęcie zgoła inne niż pojęcie koncesji. Artykuł ma na celu przybliżyć kwestię cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. więcej >>
-
14/11/2011
Wywłaszczenie nieruchomości pod inwestycje EURO 2012
Przygotowanie finału Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO w 2012 roku w Polsce i na Ukrainie wymaga, ze względu na jego nadzwyczajny charakter, szczególnej dbałości w godzeniu interesów powszechnego z prywatnym. Temu zadaniu próbował sprostać ustawodawca w tzw. specustawie EURO2012. więcej >>
-
08/11/2011
Zaświadczenie o pomocy de minimis
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, „podmioty udzielające pomocy wydają beneficjentowi pomocy zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis albo pomocą de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie”. więcej >>
-
31/10/2011
Jakie uprawnienia strony wynikają z zasady jawności postępowania administracyjnego?
Regulacje zawarte w artykułach 73 i 74 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (zwany dalej: KPA) ustanawiają zasadę jawności i udziału strony w postępowaniu prowadzonym przez organ administracyjny. Uprawnienia strony wypływające z powyższej zasady nie mają charakteru bezwzględnego. Ustawa wskazuje w jakich okolicznościach strona postępowania ma ograniczony dostęp do akt sprawy. więcej >>
-
27/10/2011
Wywłaszczenie nieruchomości. Postępowanie wywłaszczeniowe
Wywłaszczenie jest instytucją wyjątkową, a zarazem niezbędną dla państwa do prawidłowego wypełniania swoich funkcji. W demokratycznym państwie prawa każdy władczy dotyk, zwłaszcza w tak czuły punkt podmiotu jak indywidualne prawo własności, nie może następować bez dostatecznych gwarancji procesowych. więcej >>
-
11/10/2011
Odmowa wydania i cofnięcie pozwolenia na broń
Generalną zasadą obowiązującą na terenie RP jest, iż broń palną i amunicję do tej broni można posiadać na podstawie pozwolenia na broń wydanego przez właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu zainteresowanej osoby lub siedzibę zainteresowanego podmiotu komendanta wojewódzkiego Policji, a w przypadku żołnierzy zawodowych – na podstawie pozwolenia wydanego przez właściwego komendanta oddziału Żandarmerii Wojskowej. więcej >>
-
11/10/2011
Wywłaszczenie nieruchomości. Co i kiedy może być wywłaszczone?
Wywłaszczenie jest nadal i zawsze tematem aktualnym. Ciągły rozwój infrastruktury daje o sobie znać nieustającym ścieraniem się interesów publicznego z prywatnym. Na straży prawa własności z jednej, a możliwości urzeczywistnienia celów publicznych z drugiej strony stoją odpowiednie regulacje prawne, a w nich ścisła procedura i prawo do odszkodowania. więcej >>
-
08/09/2011
Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w ogólności cz. 2
W pierwszej części artykułu Autor opisał zawartość wniosku o pozwolenie na budowę oraz kto i gdzie może taki wniosek wnieść. W drugiej części artykułu wskazane będzie jak wygląda procedura uzyskania decyzji umożliwiającej wybudowanie obiektu oraz co robi właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej przed wydanie właściwej decyzji. więcej >>
-
08/09/2011
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa
Często w mediach spotykamy się z nazwą jednostki „Prokuratoria Generalna”. Jest ona bardzo ważna z punktu widzenia prawa procesowego. Jest to jednostka, która stoi na straży ochrony interesu prawnego Skarbu Państwa. Czym jest i jaka jest jej struktura? więcej >>
-
02/09/2011
Sądowe postępowanie cywilne a inne rodzaje postępowań
Postępowanie cywilne jest jednym z rodzajów postępowań, jakie przewiduje polski system prawny. Często postępowania mają ze sobą związek lub w trakcie jednego z nich należy odnieść się do innego. Związki między postępowaniami są więc bardzo ważne. Jakie relacje istnieją między nimi? więcej >>
-
02/09/2011
Zmiana nazwiska
Ludzie stają się coraz bardziej anonimowi przez nadawane im kolejno numery. Oprócz tych identyfikujących nas w państwowych rejestrach, otrzymujemy kolejne numery w szkołach, na uczelniach, w miejscach pracy. Tym, co wydaje się najbardziej indywidualnym oznaczeniem jednostki jest jej imię i nazwisko. Kwestię zmiany podstawowego określenia danej osoby szczegółowo reguluje Ustawa z dnia 17 października 2008 roku o zmianie imienia i nazwiska (Dz.U. 2008 nr 220 poz. 1414). więcej >>
-
16/03/2011
Pełnomocnictwo w ogólnym postępowaniu administracyjnym
Tak jak w postępowaniu cywilnym, tak też w ogólnym postępowaniu administracyjnym, strona ma możliwość ustanowienie zastępstwa procesowego. Choć instytucja ta, w każdej z przytoczonych procedur, uregulowana została w sposób odmienny, to bez wahania można stwierdzić, że sprowadza się ona do tego samego celu – do reprezentacji mocodawcy przy dokonywaniu określonych czynności procesowych. więcej >>
-
06/12/2010
Opłaty i koszty w postępowaniu administracyjnym
Zagadnienia związane z pobieraniem opłat administracyjnych czy orzekaniem wysokości kosztów postępowania mają wymiar niezwykle praktyczny, zarówno dla przedsiębiorców jak i pozostałych osób fizycznych. Formalna czynność jaką jest uiszczenie opłat decyduje między innymi o podjęciu i prowadzeniu czynności postępowania administracyjnego. Regulacje związane z tą materią zostały umieszczone w dziale IX Kodeksu postępowania administracyjnego. więcej >>
-
04/12/2010
Ponaglenie jako środek prawny służący zdyscyplinowaniu działania organu podatkowego
Ponaglenie jest instytucją prawną uregulowaną w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926). Przepis art.125 §1 Ordynacji podatkowej nakłada na organy podatkowe obowiązek działania w sprawie wnikliwie i szybko. Powinny one posługiwać się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do załatwienia sprawy. Nieprzestrzeganie tego obowiązku przez organ podatkowy powoduje, że strona ma prawo wniesienia swego rodzaju “skargi” na nieterminowość załatwienia sprawy przez organ podatkowy, ponieważ ten środek prawny służy stronie postępowania w przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie lub w terminie ustalonym na podstawie art.140 Ordynacji podatkowej. <!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> więcej >>
-
15/11/2010
Rozbiórka - warunki i tryb postępowania
Charakterystycznym rodzajem robót budowlanych jest rozbiórka. Polski Ustawodawca unormował przepisy jej dotyczące w Ustawie Prawo Budowlane z 7 lipca 1997 (Dz. U. 2010, nr 121, poz. 809). Szczegółowe przepisy, które stanowią niejako uzupełnienie ustawy zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie warunków i trybu postępowania dotyczącego rozbiórek oraz zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Na początek istnieje potrzeba wskazania na czym rozbiórka polega. Nie istnieje legalna definicja budowy, jednak jak wynika z art. 3 pkt. 7 rozbiórka, obok przebudowy, montażu i remoncie stanowi rodzaj robót budowlanych. W doktrynie rozbiórka, polega na demontażu, pewnego rodzaju usunięcia określonego obiektu z miejsca, w którym został on wzniesiony. więcej >>
-
12/11/2010
Dopuszczalność skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) na akty nieobjęte drogą postępowania administracyjnego
Ustawodawca normując możliwość wdrożenia postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym postanowił uregulować bardzo szeroko zakres spraw, mogących być przedmiotem tej procedury sądowej. Zgodnie bowiem z art. 3 § 2 p.p.s.a. przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym mogą być zaskarżane zarówno akty podjęte w postępowaniu administracyjnym jak i akty nim nie objęte. więcej >>
-
12/11/2010
Dopuszczalność skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) na akty podjęte w postępowaniu administracyjnym
Możliwość wdrożenia postępowania sądowoadministracyjnego w celu kontroli prawidłowości wydania danego aktu podjętego w postępowaniu administracyjnym (decyzja, postanowienie oraz bezczynność) obwarowane jest szeregiem ograniczeń, do których należy przede wszystkim zaliczyć legitymację strony do złożenia skargi oraz tak zwaną przesłankę dopuszczalności, która stanowi temat niniejszych rozważań. więcej >>
-
12/11/2010
Nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego a wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Artykuł 52 § 1 ab initio Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiąc, iż skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, w jasny sposób rozstrzyga jaka zależność istnieje pomiędzy zażaleniem, odwołaniem i wnioskiem o ponowne rozpatrzenia sprawy (art. 52 § 2 p.p.s.a.) a zaskarżeniem danego aktu. Kwestią otwartą, biorąc pod uwagę jego brzmienie pozostaje zaś relacja pomiędzy wdrożeniem trybów nadzwyczajnych uregulowanych w Ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego a dopuszczalnością skargi. więcej >>
-
12/11/2010
Formalne wymagania wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Ustawodawca przyznając danemu podmiotowi legitymację do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego według warunków jej dopuszczalności, obarcza go jednocześnie obowiązkiem spełnienia określonych wymagań. Do wymagań formalnych skargi, potrzebnych do jej skutecznego złożenia zalicza się wymagania dotyczące: 1) treści i formy skargi; 2) terminu do wniesienia skargi; 3) trybu wniesienia skargi; 4) uiszczenia odpowiedniego wpisu do skargi. więcej >>
-
11/11/2010
Ochrona indywidualnego interesu prawnego jako podstawa legitymacji jednostki do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Legitymacja do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, czyli mówiąc potocznie uprawnienie przyznane danemu podmiotowi, kreujące u niego możliwość wystąpienia przed sądem administracyjnym w roli podmiotu wszczynającego postępowanie, jest zawsze bezpośrednio związana z istnieniem jednego z ustawowo określonych stanów. Stany te, zwane w doktrynie konstrukcjami legitymacji zostały pośrednio określone w art. 50 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) oraz w ustawach szczególnych. więcej >>
-
29/10/2010
Glosa aprobująca do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 października 2009 r. sygn. akt I OSK 91/09
Z wyroku NSA wypływa przełomowa teza pozwalająca uznać za stronę postępowania podziałowego także właściciela działek sąsiadujących z nieruchomością będącą przedmiotem postępowania. więcej >>
-
26/10/2010
Prawa i obowiązki świadka w postępowaniu administracyjnym
Zeznania świadków stanowią jeden z najczęściej powoływanych (obok dokumentów) dowodów w postępowaniu administracyjnym. Zasada równej mocy środków dowodowych stanowi, że z reguły organ ustalający stan faktyczny danej sprawy nie jest ograniczony co do rodzaju dowodów, którym należy przyznać pierwszeństwo. Potocznie zaś, zeznania świadków niekiedy bywają odbierane jako mniej pewne, ze względu na ich subiektywny charakter. Warto jest przeanalizować jakie obowiązki a jakie prawa przysługują świadkom. więcej >>
-
24/10/2010
Strona w postępowaniu podziałowym w orzecznictwie NSA
-
20/10/2010
Wniosek o wydanie zezwolenia na wycięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości przeznaczonej na cele działalności gospodarczej
Mogłoby się wydawać, że prawo prywatne osiągnęło już taki poziom, iż fakt władania nieruchomością jest jedynym obok norm dobrosąsiedzkich warunkiem ku dopuszczalności dokonywania zmian w jej obrębie. Takie stwierdzenie, choć wielu przychodzące z łatwością, nie jest nawet w najmniejszym stopniu prawdziwe. Wynika to między innymi z istnienia wielu istotnych ograniczeń wprowadzonych różnorodnymi instytucjami prawa publicznego. Ograniczenia te dotyczą między innymi prawa budowlanego oraz istotnej z punktu widzenia niniejszego artykułu, kwestii wycinki drzew i krzewów. więcej >>
-
20/10/2010
Fikcje doręczenia oraz doręczenie zastępcze w postępowaniu administracyjnym
Doręczenie z punktu widzenia stron postępowania administracyjnego jest jedną z najistotniejszych instytucji procesowego prawa publicznego. Gdyż, to właśnie od chwili doręczenia (czyli dostarczenia pisma do adresata) biegną terminy procesowe lub materialne, następuje związanie decyzją lub postanowieniem czy też możliwe jest podjęcie środków dyscyplinujących lub egzekucyjnych. więcej >>
-
15/10/2010
Odwołanie od decyzji, czyli co zrobić, gdy nie zgadzamy się urzędnikiem
Odwołanie może uchronić nas przed skutkami błędnej decyzji urzędników. Kto je rozpatruje, ile mamy czasu na jego złożenie i co w efekcie możemy uzyskać? więcej >>
-
13/10/2010
Zakaz reformationis in peius w postępowaniu administracyjnym przed organem II instancji
Zgodnie z art. 15 k.p.a., w swojej treści potwierdzającym regułę naczelną zawartą w art. 78 Konstytucji RP, postępowanie przed organami administracyjnymi co do zasady jest dwuinstancyjne. Oznacza to, że dana sprawa administracyjna może zostać dwukrotnie rozpoznana i rozstrzygnięta - początkowo w I instancji, a później, z woli podmiotu odwołującego się, w II instancji. Aby wola tego podmiotu nie była zachwiana wątpliwościami co do opłacalności odwołania, ustawodawca w art. 139 k.p.a. wprowadził instytucję zakazu reformationis in peius (zakazu orzekania na niekorzyść), która stanowi jedną z podstawowych zasad, rządzących postępowaniem w II instancji. więcej >>
-
12/10/2010
Środki odwoławcze – gdy kwestionujemy rozstrzygnięcia urzędnika
Odwołanie, wniosek o wznowienie postępowania i zażalenie to narzędzie, które możemy wykorzystać do kwestionowania niekorzystnego dla nas rozstrzygnięcia organu administracji. więcej >>