Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej stanowi system informatyczny dzięki któremu obywatele mogą załatwić poszczególne sprawy urzędowe a podmioty publiczne bezpłatnie udostępniają swoje usługi . Elektroniczna platforma zapewnia łatwy dostęp a co za tym idzie sprawną komunikację pomiędzy obywatelem a urzędem , przedsiębiorcą a urzędem bądź między instytucjami państwowymi .
Obywatele mogą posługiwać się katalogiem usług który zapewnia przetwarzanie i opisywanie usług administracji publicznej. Podmioty publiczne umożliwiające usługi nie prowadzą dodatkowych systemów ponieważ udostępniają bezpośrednio Elektroniczną Skrzynkę Podawczą która umożliwia przyjmowanie dokumentów w postaci elektronicznej na przykład podania , wnioski , pozwy . Dla zapewnienia porządku dokumentacji stworzono Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów czyli bazę dokumentów . W myśl art. 19b ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne to Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych w którym zamieszcza się , przechowuje i udostępnia wzory pism .Dodatkowo powołując się na art. 19a ust.1 ustawy wiemy że Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia odpowiednie funkcjonowanie e PUAP , oraz pełni funkcję administratora danych użytkowników w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych . Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z 6 maja 2014 w spawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej określa funkcję które mogą zostać wykorzystane przez instytucje publiczne w celu świadczenia konkretnych usług tj. §9 ust.1, mowa tutaj o obiegu dokumentów drogą elektroniczną , wymianie danych a zarazem identyfikacji poszczególnych użytkowników oraz weryfikacji podpisu elektronicznego w tym potwierdzenia profilu zaufanego i formy określonej płatności . Warunki korzystania z usług zostały uregulowane zgodnie z Programem Informatyzacji Państwa będący załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z 28 marca 2007 r. w sprawie Programu Informatyzacji Państwa 2007-2010 .Aby korzystać z usług e PUAP należy zarejestrować się na portalu informatycznym pod adresem www.epuap.gov.pl , gdzie procedurę tą poprzedza wcześniejsze uzupełnienie formularza rejestracyjnego uzupełniając dodatkowe informacje dotyczące głównie podmiotu na przykład jakiego typu podmiotem jest osoba zainteresowana . Kolejnym krokiem jest wypełnienie wniosku o profilu zaufanym a następnie udać się do najbliższego urzędu wskazanego we winsoku .Do zakończenia pełnej procedury należy okazać dowód osobisty lub paszport, po czym cały proces finalizuję się poprzez przesłanie na podany adres poczty elektronicznej potwierdzenia wykonania operacji . Profil zaufany stanowi potwierdzenie tożsamości osoby lub podmiotu który dokonuje rejestracji .Platforma e PUAP to jeden priorytetów ułatwiających załatwienie spraw urzędach gdzie dotychczasowa forma tradycyjnego dokumentu zostanie zastąpiona dokumentem elektronicznym co przyczyni się do zaoszczędzenia czasu.