Jak robić skuteczne pozycjonowanie na YouTube?

Jak robić skuteczne pozycjonowanie na YouTube?

Wydawałoby się, że szeroko pojęte SEO dotyczy głównie Google i osób prowadzących blogi lub strony. Jednak wcale tak nie jest i poniżej pokaże, że SEO ważne jest nie tylko w Google.

Czym jest SEO i pozycjonowanie?

Są to czynności zmierzające do tego, aby nasze treści np. z bloga pojawiały się jak najwyżej w wyszukiwarce i dzięki temu zyskiwały ruch. Jeżeli treści nie są promowane w inny sposób, to pozycjonowanie będzie jedyną opcją dotarcia do treści, dlatego jest bardzo ważne.

Czy Pozycjonowanie jest trudne?

Na początku może się takie wydawać, ale wystarczy trochę nauki oraz praktyki i okaże się, że tak naprawdę wystarczy przestrzegać kilku zasad, aby poprawnie wykonywać SEO i cieszyć się wyższą pozycją w wyszukiwarce. O ile samo wykonywanie pozycjonowania po nabraniu wprawy nie będzie problemem, to trzeba zaznaczyć, że konkurencja robi to samo, więc przebicie się na popularne tematy wymaga czasu i nie będzie łatwe.

Na czym polega pozycjonowanie?

Jak wspomniałem, jest to szereg czynności, które zmierzają do poprawienia wyników wyszukiwania. Czynności te w przypadku Google obejmują słowa kluczowe ogólne i z długim ogonem, nagłówki H, tytuły, atrybut alt, odpowiednią optymalizację tekstu, opisy meta. Mniejsze znaczenie, ale wciąż jakiś wpływ mają tagi i przede wszystkim co najważniejsze ciekawa, przyciągająca treść. Pozycjonowanie jest ważne, ale nie będzie dobrych wyników jeżeli wspomniana treść będzie nudna i użytkownicy nie będą chcieli jej czytać. Będą ją porzucali, a Google będzie stopniowo obniżać pozycję. Bez tekstów ciekawych dla widzów żadne SEO nie pomoże i trzeba mieć tego świadomość, dlatego zawsze na pierwszym miejscu musi być czytelnik.

Czy SEO dotyczy tylko Google?

Jak wspomniałem na początku – nie. Google i SEO to najpopularniejsza para, o której mówi się najwięcej, pada słowo „pozycjonowanie” i na myśl przychodzi Google, ale tak naprawdę pozycjonowanie w większym i mniejszym stopniu dotyczy każdej wyszukiwarki, bo przecież ludzie muszą na jakieś podstawie docierać do treści. Ktoś w social mediach napisze „samochód”, to musi być jakaś zasada wyświetlania postów związanych z samochodem. Pozycjonowanie może się różnić, ale ogólne zasady często są podobne. Pokaże to na przykładzie drugiej najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli YouTube.

Pozycjonowanie na YouTube

YouTube również posiada pewne zasady SEO, które pomagają w pozycjonowaniu filmów. Jednak trzeba zaznaczyć, że podobnie jak w Google liczy się treść w tym przypadku filmowa. YouTube najbardziej bierze pod uwagę doznania widzów, czy oglądają film w całości, czy są aktywni pod filmem, czy zostawiają łapki i komentarze i czy udostępniają film dalej. SEO na YT ma za zadanie sprawić, aby film dotarł do widza i żeby widzowie mieli okazję go ocenić, jeżeli filmy nie będą się podobały, to YouTube podobnie jak Google będzie systematycznie obniżał ich pozycję.

Jakie są zasady SEO na YouTube?

Nie są identyczne, ale bardzo zbliżone do tych, które panują na Google, zresztą dobrze wypozycjonowany film może również pojawić się w wynikach Google, szczególnie w kategoriach video, ale również w „zwykłych” wynikach wyszukiwania.

Tytuł

Musi być chwytliwy, przyciągający uwagę, ale zgodny z prawdą, żadnego wymyślania dla kliknięć, przecież widz, wchodząc w film i tak pozna jego treść i zobaczy, że został oszukany. Powinien on zawierać słowa kluczowe i to najlepiej na początku, bo trzeba pamiętać, że zbyt długie tytuły są obcinane i nie widać ich w całości.

Wrzucany plik

Wiele osób o tym nie wie lub zapomina, ale to jaką nazwę pliku wrzucimy na YT ma znaczenie. Wprawdzie ludzie tego nie widzą, ale roboty już tak i co im powie plik „jds74jd mp4” jak dokonają jego pozycjonowania? Nazwa pliku ma znaczenie, dlatego trzeba nadać mu odpowiednią nazwę może być taka jak tytuł filmu, ale bez spacji tylko z „_”. Nie jest to trudne, nie zajmuje dużo czasu, a pomaga w pozycjonowaniu.

Miniaturka

Nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, natomiast robi to pośrednio. Dobrze zrobiona chwytliwa miniaturka zachęca do klikania, a gdy widz kliknie i obejrzy, podniesie to pozycję w wyszukiwarce. Zasada taka sama jak w przypadku tytułu – nie kłamać. Recenzując anime nie dawać np. ślicznej dziewczyny, jeśli treść do niej nie nawiązuje i w ogóle nie było jej w tym anime.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe ogólne (można nazwać krótkie) i długiego ogona, są bardzo ważne, ponieważ to po nich wyszukiwarka segreguje filmy, wie o czym są i komu je wyświetlić. Słowa kluczowe można umieścić w kilku miejscach we wspomnianym wcześniej tytule, nazwie pliku, czy opisie do filmu.

Opis filmu

Jak wspomniałem wyżej, powinien on zawierać słowa kluczowe i to najlepiej na początku. Jego zadaniem jest opis, o czym jest film, ale to też miejsce na słowa kluczowe i zachęcenie widzów do wejścia w film. Widz nie widzi wszystkiego, dlatego najważniejsze informacje powinny być zawarte na początku w 150 pierwszych znakach, bo żeby zobaczyć co dalej, trzeba będzie kliknąć „pokaż więcej”, a jak pokazują statystyki niewiele osób to robi.

W opisie można też dodać linki do mediów społecznościowych, jak ktoś prowadzi, to do bloga, link do partnera, do wsparcia kanału. Jest to miejsce dla twórcy, aby dobrze opisać film, zawrzeć słowa kluczowe i pododawać wszystko, co uważa za słuszne. Czasami opis jest lekceważony i świeci pustkami, a to bardzo ważne miejsce, które powinno się wykorzystać.

Napisy i transkrypcje

Nie wszyscy wiedzą, że napisy i transkrypcje to nie tylko udogodnienia, ale również wpływają na pozycjonowanie filmu. Można je wykonać automatycznie lub dodać ręcznie. Nawet włączenie napisów w ojczystym języku poprawia SEO. Warto o tym pamiętać.

Tagi

Ważne, aby w jakiś sposób nawiązywały do filmu. Zaleca się dodawanie zarówno najpopularniejszych tagów jak i takich lekko powiązanych z filmem. To duża szansa na pojawienie się filmów jako proponowanych. Nie trzeba się ograniczać, ale trzeba zachować umiar. Nie ma sensu dodawać tagów z zerowym wyszukiwaniem lub takich, które w żaden sposób nie pasują do filmów. Niektórzy dodają również #hasztagi, chociaż nie mają one dużego znaczenia, to można je dodać ,nie zaszkodzą.

Karty i ekrany końcowe

Podobnie jak miniaturki nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie wrocław, ale mogą zachęcać do dalszego oglądania, a to sygnał dla YouTube, że skoro filmy są oglądane, to się podobają i trzeba je dać wyżej. Umiejętne rozstawienie kart i dobry wybór ekranów końcowych mogą dać korzyści.

Ogólne ustawienia kanału

To pierwsza rzecz, jaką się robi jeszcze przed dodaniem filmów. W ogólnym opisie kanału daje się opis, o czym on będzie, jakie treści będą się pojawiały i oczywiście można tam umieścić słowa kluczowe. Jest też osobna rubryka „słowa kluczowe”, gdzie po przecinku można wypisać słowa, które najtrafniej opisują nasz kanał. Warto też przejrzeć i wypełnić inne elementy i nie zostawiać tego na później.

Tak naprawdę nikt do końca nie wie, jak działają algorytmy Google, czy YouTube, jednak są pewne elementy uznawane za pewnik i warto je stosować, aby dać swoim filmom szanse zaistnieć. Wiadomo, że popularność wiąże się z korzyściami finansowymi. Oczywiście jak podkreślałem w tekście, SEO to tylko jeden ze sposobów dotarcia do widzów i szansa dla filmów, ale żaden pewnik, że będą one oglądane, ponieważ to widzowie zweryfikują, czy są one dobre i warte oglądania. Na koniec podkreślę to jeszcze raz pozycjonowanie i SEO są ważne, ale najważniejsze są dobre treści oraz doznania widzów. Bez tego żadne promowanie, czy pozycjonowanie nie pomoże.

Polecane

Najnowsze