Strony umowy franchisingu
Jak już wyżej wspomniałam, franchising jest formą współpracy przedsiębiorców na podstawie zawartej między przedsiębiorcami umowy – umowy franchisingu. Jest to umowa zobowiązująca, przysparzająca, wzajemna, odpłatna, oparta na wzajemnym zaufaniu stron. Stronami takiej umowy są z jednej strony organizator sieci – franchisingodawca, zwany, a z drugiej strony przedsiębiorca, który przyłącza się do sieci utworzonej przez organizatora – franchisingobiorca.
Okres na jaki zawierana jest umowa franchisingu
Przyjmuje się, że umowa taka powinna być ona zawarta na czas wystarczający do amortyzacji wstępnych inwestycji poczynionych przez franchisingobiorcę. W praktyce zawiera się ją na czas nieoznaczony lub czas oznaczony, nie krótszy jednak niż 3 lata, najczęściej zaś od 5 do 25 lat.
Rodzaje franchisingu
1. Ze względu na przedmiot franchisingu, wyrózniamy:
– franchising produkcyjny
– franchising dystrybucyjny
– franchising
2. Ze względu na stosunki panujące pomiędzy franchisingodawcą a franchisingobiorcą, wyróżniamy :
– franchising subordynacyjny
– franchising partnerski
3. Ze względu na ilość podmiotów biorących udział w systemie franchisingu, możemy wyróżnić:
– franchising indywidualny
– sieć franchisingowa
4. Ze względu na możliwość przystąpienia przez przedsiębiorcę do sieci franchisingowej, wyróżniamy:
– franchising zamknięty
– franchising otwarty
Opłaty związane są ze stosunkiem franchisingu
Podstawą umowy franchisingowej jest jej odpłatność, co oznacza, że przyłączenie do sieci frnchisingowej następuje za wynagrodzeniem dla franchisingodawcy.Wymienić możemy nastepujące opłaty:
opłatę wstępną – pobierana jest zwykle z dwóch tytułów: jako zwrot nakładów dla franchisingodawcy przy przyłączaniu przedsiębiorcy do sieci oraz za sam fakt przyłączenia,
opłatę bieżącą – pobierana jest na bieżąco z tytułu korzystania przez franchisingobiorcę z pakietu franchisingowego oraz innych świadczeń franchisingobiorcy,
opłaty dodatkowe – pobierane są od dodatkowych korzyści uzyskiwanych przez franchisingobiorcę.
Dodatkowe postanowienia umowy franchisingu
Do dodatkowych klauzul umowy franchisingu należą:
– klauzula dotycząca możliwości ustanowienia przez franchisingobiorcę subfranchisingu – bez takiego zapisu w umowie, franchisingobiorcy nie wolno samodzielnie dysponować pakietem franchisingowym;
– klauzula wprowadzająca obowiązek współdziałania franchisingobiorcy w przedsięwzięciach zaplanowanych przez franchisingodawcę, np. reklama, marketing;
– klauzula rebus sic stantibus – franchisingodawca zastrzega sobie często prawo do wprowadzania zmian do systemu w kierunku jego ulepszenia;
– klauzule określające warunki jakie musza być spełnione, aby franchisingobiorca mógł zbyć przedsiębiorstwo albo je wydzierżawić;
– klauzule dotyczące obowiązku współdziałania franchisingobiorcy z franchisingodawcą w ochronie jego praw związanych z przedmiotem umowy