Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego ustala się że konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej ale niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą .Jest uważany za jednego z uczestników rynku. Konstytucja RP stanowi że konsumentem jest osoba która nabywa towar na własny rachunek. Podmiotem chroniącym prawa konsumenta jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta , który bezpośrednio zajmuje się ochroną zbiorowych interesów konsumentów , poprzez przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Prawa konsumenta dotyczą min. Bezpieczeństwa i ochrony zdrowia wynikającego ze sprzedaży towarów zagrażających życiu , a także dostępu do informacji o produkcie , jego cenie , przeznaczeniu i warunkach gwarancji oraz dochodzenia roszczeń w razie reklamacji towaru. Istniejące w polskim prawie przepisy określające zakres ochrony konsumenta odwołują się do ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta(…)z dnia 2 marca 2000r. która określa procedurę zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorcy , czy też umów na odległość. Obecne zmiany dotyczące przepisów ochrony konsumentów skierowane zostały do kupujących poza lokalem przedsiębiorcy . Dodatkowo rozszerzono definicje konsumenta , w myśl art. 22 1 §2 Kodeksu Cywilnego uznaje się za konsumenta osobę fizyczna dokonuje czynności związanej prowadzoną działalnością gospodarczą która działa w celu całkowicie niezwiązanym z dana działalnością którą wykonują. Istotne znaczenie w zmianie obowiązujących przepisów prawnych będzie również wydłużony termin zwrotu zakupionego towaru .Termin ten określa się jako 14 –dniowy w szczególności odnosi się do umowy zawieranej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy .Ustawodawca zwraca również uwagę na regulacje dotyczącą odstąpienia od umowy , gdzie to klient ponosi koszt odesłania towaru jeśli został o tym odpowiednio poinformowany . W przypadku sytuacji związanych z naprawą , wymianą itp. Uprawnienia te będą przysługiwać konsumentom tylko z tytułu zakupu wadliwego towaru .To konsument będzie decydował z której możliwości skorzysta , natomiast klient będzie korzystał z rękojmi . Zmiany dotyczące obowiązku informacyjnego przedsiębiorstwa , mają zostać jasno i rzetelnie poinformowani , ponadto sprzedawca będzie musiał zadbać o to żeby klient w trakcie dokonywania zakupu płatnej usługi lub towaru określił sposób zapłaty. Jeżeli dokonamy zakupu na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy informacje takie powinny być przekazane na piśmie lub an trwałym nośniku , tak aby bezpośrednio dotyczyły umowy .Gdy sprzedawca nie zachowa tej formy zostanie ukarany karą grzywny . Ustawa wprowadzi również zakaz pobierania wyższych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty oraz za kontakt telefoniczny, czyli przedsiębiorca nie będzie mógł obciążyć konsumentów wyższymi kosztami niż te które sam poniesie . Nowelizacja ustawy została wdrążona do obiegu prawnego na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów ,zmieniająca poprzednio uznawane Dyrektywy z zakresu ochrony konsumentów. Nowe regulacje prawne o ochronie konsumentów będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej , moment wejścia w życie uchyli dotychczasowo obowiązujące ustawy takie jak : o sprzedaży konsumenckiej i ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny .